Aderton … 18 – #blogg100

Nu när Nobelpriset senast gick till en novellförfattare för första gången kanske det kan vara dags för en deckarförfattare nästa gång Kanske. Okej, men först däremellan hon Oates.  Det borde gå att hitta någon tillräckligt gammal tycker jag. Deckarförfattare alltså. Värre är att vederbörande kanske måste vara kompis med någon i Ackademien och vem i dessa höga kretsar vill kännas vid detektivromaner. Det torde vara allom bekant att Nobelpristagaren Mario Vargas Llosa, för övrigt kompis med Per Wästberg, uppskattade Milleniumtrilogin men det är väl det närmaste man kan komma.

Därför finns det också en alldeles egen svensk deckarakademi som heter Svenska Deckarakademin. Kritiken och Vetenskapen är med andra ord på gång.

Mitt eget förhållande till deckare består i att jag som sista läsning på barnbiblioteket avverkade Sherlock Holmes och sedan fram till och med lumpen läste ungefär allt jag kunde komma över och sedan tror jag inte att det har blivit så mycket mera än Milleniumtrilogin. Sammantaget en hel del men när jag nu tittar lite på Deckarakademin så inser jag att det är ett utvidgande universrum och att det kan vara dags att grabba handduken och en guide till Galaxen; eller vad man a la Arhur Dent nu kan behöva.

Kommentera

