Uttag ur Minnesbanken … 13 – #blogg100

Idag när jag var ute på middagsrundan med hundarna så vad ser jag om inte hägrar högt i skyn. Ovanför oss hamnar de mitt i termiken och snirklar sig uppåt en stund hela flocken och jag vinkar tillbaka. Eller var det tranor. I alla fall stod jag i trance. Det var så fint. Själv tog jag några lätta snurrande steg i trancendansen och hundarna tittade konstigt på mig. För fyrtio år sedan kände jag en man som dansat ballet och ytterligare fyrtio år tidigare bjudits upp till knytnävsvals av självaste Ferlin som ibland kunde likna en trana, men det fick man inte säga. FÖRSTÅS!  Eller var det Häger?

Medan jag sitter och skriver dagens bloggprat så klickar jag runt via olika sökningar och hamnar plötsligt bland mina oplublicerade minnen under rubriken ”Siri Derkert och hennes Sverigevägg” och skriver följande kommentar:  ”Det var faktiskt jag som täckte över Sverigeväggen den natten. Jag gjorde lumpen då och tillhörde HMS Öland som förtöjts ute vid Djurgården för att skjuta salut vid doktorspromovering dagen efter. Som det var runt midnatt lullade jag ölfärstärkt i full uniform; KalleAnka-kostymen, “hem” mot fartyget och blev nyfiken på en baskerklädd och liten grupp människor som stod och prasslade med något som verkade skumt. Något behövde täckas över men ingen nådde upp. Så naturligt hjälpte jag till. Det är varje lång människas plikt när det kortväxta folket behöver nå högre. Stående på andras vacklande axlar fäste jag täckelsen hela vägen upptill medan en äldre dam höll i min vita rundsmäck. När vi var färdiga bjöds jag på samkväm med konjak men jag kände väl att “plikten” kallade och för övrigt så hade jag inte en aning vad det var för några även om de försökte förklara men nyfiken som jag är har jag alltid varit emot censur.”

Kanske var det en viktig grej för mej.

På den tiden var man hjälpsam mot varandra. Också att göra lumpen var väl för somliga en sorts hjälpsamhet mot Sverige. Plikt tror jag det kallades. I dag är det snarare tvärtom. Hjälper man sig själv så hjälper man Sverige. Eller köper sig en herrgård. När Alliansregeringen tillträdde så hade stor möda med att hitta ministrar som inte på olika sätt fuskade och stal från Sverige. Några sitter kvar forfarande men de fick vidgå att de gjort fel. Som Reinfeldt och Borg. Till deras hjälp skapades RUT. Alla var glada. Nu behöver vi inte fuska mer. Det är en underlig tid. Säger man A får man säga B. Det går inte en dag utan att grodorna hoppar fram. När B. använder ordet flumpedagogik så vet vi att han inte vet vad han talar om. Men makt har han!

-o-

Ps: Skiter väl i vad andra tycker!  ”Något ”nyliberalt systemskifte” blir det ändå knappast fråga om. Inte ens på ett kulturseminarium på självaste Timbro är det någon som säger att det är dags att dra ner kulturbyxan och släppa fram ….”.

One comment

  1. idag tog jag in tre flyttkartonger med gamla papper. Mest brev, vykort och anteckningsböcker.
    Allt noga lagt i kuvert med årtal på. Bland dessa brev hittade jag ett antal brev som kom från Hans Skoghed och för att komma hit så sökte jag just på Skoghed och operabaletten.
    Vänligen
    Eva

Kommentera

