”Den mörka sporten” … 11 – #blogg100

Jag har just avslutat läsningen av Viktor Johanssons ”Den mörka sporten”. Stilen är blogglik och distanslöst upprepande och handlar om traumatiska upplevelsers efterdyningar i en ny miljö. Barn tar ledningen över andra barn i organiserandet av asociala ”mörka” lekar. Själv omfattar jag inte bokens erfarenhet, jag bor inte ens i Uppsala och har svårt att ta till mig stilen. Möjligen är bokens credo att ”samhällsnyttan” inte ser och att bara ”problembärare” kommer ut så kan omgivningen omfatta och att oorganiserade barn organiserar sig själva. Men jag vet faktiskt inte. Den här boken håller inte. Inte så mycket mer att orda om  Andra tycker annorlunda, men ändå kanske inte. Det är inte all kritik som heller håller och då blir ju svaret liksom detsamma.

Kommentera

